Het effect van storytelling op de emotionele binding tussen de doelgroep en je merk

mei 10, 2020 |
Gepubliceerd door:Sofie

Storytelling is een marketingtechniek die we bij Ace Creations regelmatig toepassen voor onze klanten. Onze pay-off is ‘we love to leave an impression’. Een van de manieren waarop we dit doen is door emotie op te roepen. Dit is iets wat van nature bij ons past en nog belangrijker, het kan een groot verschil maken in de effectiviteit van je campagne. Lees snel verder wat dit voor je merk doet!

Het concept van verhalen vertellen is een gebruik dat al eeuwen teruggaat. Vroeger ging dat om een kampvuur in de buitenlucht, of met de familie om de openhaard. Tegenwoordig gebeurt dat vaak ook online. Via digitale kanalen is het sneller en makkelijker om je verhaal te vertellen en verspreiden. Sinds een aantal jaren is het ook als bedrijf steeds belangrijker om storytelling toe te passen. Je kan je verhaal op een aantrekkelijke en inspirerende manier aan de wereld vertellen en zo een specifiek gevoel bij de kijker teweeg brengen en een beleving creëren.  

‘’Doordat de deelnemers zo emotioneel werden ondergedompeld konden deze niet meer kritisch naar de advertentie kijken.’’

Door middel van storytelling kan je aan je doelgroep (en daarbuiten) laten zien waar jij als bedrijf voor staat, wat je belangrijk vindt en welk gevoel consumenten bij jouw bedrijf moeten oproepen. Je verbindt (potentiële) klanten op gevoelsniveau aan jouw bedrijf. Storytelling zorgt ervoor dat de kijkers lastige informatie beter begrijpen, onthouden en er een emotionele band mee vormen.  

Een zeer interessant onderzoek over storytelling is gedaan door Jennifer Edson Escalas in haar artikel ‘’Narrative Processing: Building Consumer Connections to Brands’’. Deelnemers kregen een advertentie voor hardloopschoenen te lezen. Hier was soms wel en soms niet storytelling toegepast. Wanneer dit wel was toegepast werden de deelnemers aangespoord om hun verbeelding te gebruiken en zichzelf te verbinden aan het product middels hun fantasie.

’Imagine yourself running through this park. Your feet feel remarkably light. You look down and see a pair of Westerly running shoes on your feet. They weigh only 10 oz. You notice a spring in your step. Westerly running shoes provide strong support with their advanced stability system. Westerly’s cushioning system spreads shock, reducing injury. Imagine yourself in Westerly running shoes to improve the comfort and quality of your morning run. . . .’’

Deze manier van mensen aanspreken bleek fundamenteel te zijn voor het effect van de campagne. Op het moment dat de deelnemers inbeeldde dat ze zelf het product gebruikten, zagen ze zichzelf ook gelijk in toekomstige situaties. Zo linkten ze persoonlijke ervaringen met het product en werden ze ‘’getransporteerd’’ in het narratief van het merk. Doordat de deelnemers zo emotioneel werden ondergedompeld konden deze niet meer kritisch naar de advertentie kijken. Het ging immers nu over hun zelfbeeld. Anderzijds, wanneer er geen gebruik was gemaakt van deze ‘’mentale stimulatie’’ waren de deelnemers vele malen kritischer op het product.  

Storytelling heeft een aangetoonde impact op de beleving van mensen. Het zorgt ervoor dat consumenten een specifieke gevoel linken aan jouw bedrijf. Ze hebben een emotionele band met je gevormd en zijn nu verbonden aan jouw verhaal.

Wil jij weten wat de verhalen zijn achter jouw merk? De volgende drie vragen stellen wij onze klanten als startpunt voor een storytelling campagne: 

  1. Welk gevoel moet jouw product/dienst oproepen?
  2. In welke situatie gebruikt jouw doelgroep je product/dienst?
  3. Visualiseer de uitstraling van jouw doelgroep. Hoe ziet deze er uit?

Wil je met ons van gedachten wisselen over het inzetten van storytelling voor jullie merk? Laat dan hier je contactgegevens achter en we nemen snel contact met je op!

Heb jij nu ook zo’n AHA-momentje na het lezen van deze case?

Je mag mij altijd mailen op birgit@acecreations.nl of stuur ons een berichtje

Ook interessant

Toon alles