Community Building: waarom het belangrijk is en hoe het werkt

Wat is een community
Als marketeers proberen we allemaal onze doelgroep zo goed mogelijk te bereiken en deze aan ons te binden. We brengen in kaart wie ze zijn, wat hun interesses zijn, welke normen en waarden ze erop nahouden en op welke kanalen zij actief zijn. Daar ontwikkelen wij als marketeers vervolgens ons aanbod op. Wanneer je het meer beredeneert vanuit de belevingswereld van die doelgroep, kan je het ook omschrijven als een groep van gelijkgestemden. Mensen die in principe een klik met elkaar zouden moet hebben, oftewel een ‘’community’’. Een goede community marketing is van groot belang voor het creëren en vasthouden van een loyale achterban.

Community Building bij Ace Creations
Het bouwen van een community lijkt heel simpel, maar zonder gedegen plan vooraf en consequente opvolging van dat plan is het erg moeilijk om succesvol te zijn. Niet in de laatste plaats omdat wij vinden dat succes wel degelijk gedefinieerd kan worden en wat ook zeker vooraf moet worden gedaan. Wij volgen voor klanten altijd een stappenplan wanneer we inzetten op community building. 

  1. Waarom een community bouwen en heeft deze bestaansrecht?
    Er zijn tal van  redenen om een community te willen bouwen. Het kan bijvoorbeeld dat je veel mensen in je netwerk hebt die je de mogelijkheid wilt geven met elkaar te ‘connecten’. Of je merkt dat je doelgroep een bepaalde uitdaging heeft waar je ze mee wilt Community 1helpen.Welke oplossing biedt jouw community haar leden? Wil je een community bouwen om mensen simpelweg hechter aan je merk te binden, dan noem je dit eigenlijk een loyaliteitsprogramma en kan je beter een andere route bewandelen.

    Daarna doe je onderzoek of deze community wel bestaansrecht heeft. Zitten mensen wel te wachten op je community, zijn er concurrenten? Wil je bijvoorbeeld een community bouwen rondom ‘ultimate frisbee’, helemaal cool, maar bestaat deze niet al? Misschien bestaat er al wel een vergelijkbare community maar vind jij dat deze niet op de juiste manier aansluit bij het beeld wat je hebt. Omschrijf dan goed waarom dit zo is en waarom jouw community ook bestaansrecht heeft.
  1. Definieer je community.
    Wie zijn de mensen in je community? Wat zijn hun zorgen? Welke mentaliteit bindt hen? Waar worden ze enthousiast van? En waarvan vooral ook niet. Het laatste punt is een stap die vaak vergeten wordt. Een aantal voorbeelden van wat juist niet past binnen jouw community zorgt ervoor dat de focus nog duidelijker wordt. Mensen stoppen dingen graag in hokjes in hun hoofd, hoe duidelijker je het hokje definieert waar jij onderdeel van bent, hoe beter mensen snappen op welke manier ze op je kunnen rekenen. Wil je bijvoorbeeld een community bouwen rondom festivalliefhebbers voor EDM festivals. Kom dan niet met een aanbod op de proppen over death metal bands. Daar zitten de leden uit jouw community helemaal niet op te wachten met het risico dat ze afhaken. Lijkt voor de hand liggend, maar het gebeurt vaker dan je zou denken!

    Pas als je antwoord kan geven op deze vragen kan je gaan bedenken hoe je de leden van je community gaat helpen. Dit is een zeer belangrijk onderdeel van het creëren van je community. Het ontwikkelen van een loyale en betrokken gemeenschap komt niet voort uit het stimuleren van verkoop, of het genereren van leads, maar door de community te helpen en in hun behoeften te voorzien
  1. Content
    Het internet is toch fantastisch! Je kan mensen over de hele wereld bereiken en laten aansluiten bij je community, en als je dat niet wilt kan je in ieder geval elk moment de interactie met je community aan gaan op digitale kanalen. Interesse creëer je door een aantal keer per jaar groots uit te pakken, maar interesse behoud je door je community te blijven voeden met nuttige en waardevolle content.

    Vergeet in deze stap ook zeker niet de User Generated Content (UGC). Tuurlijk is het even spannend om jouw merk in de handen van de consument te leggen, maar onderzoek heeft uitgewezen dat UGC van grote waarde kan zijn voor je bedrijf! Het bereik is erg groot en mensen vertrouwen het oordeel van andere mensen vaak meer dan die van het bedrijf zelf. Daarnaast draagt het bij aan een hechtere community, wat op zijn beurt weer zorgt voor bijvoorbeeld een stijging van aankopen. 
  1. Offline aanbod
    Online is extreem belangrijk, maar ‘at the end of the day’ willen mensen ook iets tastbaars over houden aan het deel zijn van je community. Dit kan op vele verschillende manieren. Je kan evenementen organiseren, je kan merchandise creëren, je kan een membership box maken waarmee mensen ook offline van je producten kunnen genieten en ze vervolgens online weer over kunnen hebben. Ideeën genoeg dus!
  1. Rollen maar!
    Goed voorbereiden is erg belangrijk, maar het succes ervaar je pas als je ook echt start. Dus let’s get rollin’!
  1. Vergeet niet bij te schaven
    Als je eenmaal begonnen bent met het bouwen van je community blijft het wel belangrijk dat je de ontwikkelingen binnen de community op de voet volgt. Wat werkt er nou in de praktijk wel en wat niet? Het is dus van groot belang dat je blijft monitoren en bijschaaft waar nodig is.

Een sterke Community kan de klantloyaliteit bevorderen
Een community marketing strategie kan van zeer grote waarde zijn voor je bedrijf als het op de juiste manier wordt uitgevoerd. Een sterke community kan de klantloyaliteit bevorderen, de marketingkosten verlagen, de betrouwbaarheid van je merk/dienst verhogen en nieuwe ideeën opleveren voor de groei van je bedrijf.

Camping communityDan nog twee tips van Birgit Soethof, oprichter van Ace Creations.
1. The first rule of community building. Never talk about community building. Community building is bij uitstek een stukje impliciete communicatie. Helemaal wanneer je het vanuit een merk creëert. Om authenticiteit te bewaken is het een goed idee om niet te zeggen dat je een community bouwt, maar om je community gewoon echt te helpen, dan komen de mensen vanzelf!

2. Niemand kent jouw community beter dan haar leden. Vind een aantal superleden of ambassadeurs die de belichaming van je community zijn en maak hen onderdeel van je project. Vraag ze content te maken en te helpen een aanbod te bedenken, want wie kent de behoefte nou beter dan zij!

Wil je samen met ons werken aan jouw community building? Laat dan hier je contactgegevens achter en we nemen snel contact met je op!

Sofie